Miło nam poinformować Państwa, iż Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Brzezinach realizuje zadanie „Utworzenie ekopracowni w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych w Brzezinach” w ramach konkursu „Nasze Ekologiczne Pracownie – edycja 2023” Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Koszt całkowity zadania to 59 819 zł. Wysokość dofinansowania zadania – dotacja zadania ze środków WFOŚiGW w Łodzi wynosi 55 519 zł. (słownie: pięćdziesiąt pięć tysięcy pięćset dziewiętnaście złotych)
Projekt przewiduje stworzenie ekopracowni na miarę XXI wieku, wyposażenie jej w sprzęt i różnorodne środki dydaktyczne, aby proces edukacyjny był ciekawszy i atrakcyjniejszy dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Nowoczesna ekopracownia wyposażona w nowe meble, sprzęt audio video, komputerowy, fotograficzny oraz w różnorodne, celowe i dobrej jakości pomoce dydaktyczne, umożliwi uczniom z niepełnosprawnościami lepsze zrozumienie świata przyrody, a także pozwoli na wyrównanie ich szans edukacyjnych. Pracownia ma mieć charakter przyrodniczo-ekologiczny. Uczniowie pracować w niej będą metodą projektów, badań i doświadczeń. Duży nacisk będzie również kładziony na cztery drogi uczenia się: przez przyswajanie, przez odkrywanie, przez przeżywanie i praktyczne działanie. Chcąc spełnić te marzenia musimy dostosować ławki i krzesła uczniowskie. Chcemy zakupić do nowopowstałej pracowni: 4 ławki jednoosobowe, a do nich 4 krzesła uczniowskie o regulowanej wysokości, by docelowo łączyć je w wygodne grupy blatów roboczych. Tablica kredowa zostanie zastąpiona mobilną tablicą suchościeralną-magnetyczną. Chcielibyśmy również wymienić biurko i krzesło nauczycielskie.
Mając na uwadze charakter laboratoryjny pracowni chcemy w niej stworzyć miejsce, w którym uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi laboranci. Zakupimy dwa stoły laboratoryjne, na których będą prowadzone eksperymenty. Tu ustawimy mikroskopy, uczniowskie preparaty mikroskopowe i zestawy narzędzi preparacyjnych oraz kamerę mikroskopową. Do stołów dokupimy dwa krzesła na kółkach.
Planujemy zakupić zestaw szafek, które posłużą do przechowywania pomocy dydaktycznych, książek i atlasów. Na jednej ze ścian klasy chcemy położyć fototapetę, oddającą piękno ziemi brzezińskiej. Między szafkami zawiśnie tablica tekstylna do ekspozycji prac uczniów. Na parapecie zostaną umieszczone kwiaty, które ożywią pracownię oraz ziołownik wypełniony roślinami. Podniesie to na pewno walory estetyczne samej pracowni, jak i pozwoli uczniom na poznanie i obserwację rozwoju roślin przez cały rok. Dopełnieniem wyposażenia będzie tablica interaktywna wraz z oprogramowaniem i urządzenie wielofunkcyjne.
Do poznawania świata roślin zostałyby wykorzystane zakupione: puzzle botaniczne, Na tropach nauki STEM – rośliny, plansze drzew, krzewów i roślin zielnych, doniczki, ziemia, nasiona i sadzonki, rośliny doniczkowe, zioła w doniczkach, Szybko uczę się przyrody – rośliny, Budowa kwiatu – model przekrojowy.
Do poznawania świata zwierząt: Kontynenty – pudełko ze zwierzętami, figurki zwierząt, Szybko uczę się przyrody – zwierzęta, Poznaję świat zwierząt, Zagadkowe ZOO – loteryjka, puzzle zoologiczne, zestaw zadań do puzzli, karty pracy zwierzęta świata, Szybko uczę się przyrody – zwierzęta.
Nie zabraknie również pomocy dydaktycznych służących obserwacji i związanych z nauką geografii: globusy, model ruchu obiegowego Ziemi, budowy Ziemi, wulkanu, Model wewnętrznej struktury Ziemi czy Układu Słonecznego. Ponadto Tellurium, Planety Układu Słonecznego, Na tropach nauki STEM – Układ Słoneczny, Wybuch wulkanu – duży model do eksperymentu, Wybuch wulkanu – minimodel, duża mapa świata, Magnetyczny układ słoneczny, klocki do zabawy, puzzlowa mapa świata, karty kontynenty, formy do ukształtowania terenu. Chcąc, aby uczniowie stali się naprawdę bacznymi obserwatorami przyrody, chcemy oprócz zajęć i badań w pracowni, organizować wycieczki terenowe. Dzięki takim wyjściom, łatwiej będzie uczniom przyswoić i nauczyć się posługiwać tymi pomocami. Mając na uwadze zbieranie skarbów natury i badanie ich w warunkach naszego laboratorium, uważamy że celnym zakupem będą: lornetki, przenośna stacja pogody, atlasy, albumy przyrodnicze, encyklopedie i książki przyrodnicze, Na tropach nauki STEM – pogoda, Duże stemple – pogoda, Szybko uczę się przyrody – Pogoda i pory roku, Modułowa stacja pogody, Wiatrowskaz, Duża igła magnetyczna, Komplet terenowego odkrywcy, Magnetyczny kompas w misce, klocki do eksperymentów z wodą, Nowe puzzle – układ słoneczny 8 planet, Na tropach nauki STEM – Stacja meteorologiczna.
Projekt dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi