Program edukacji ekologicznej finansowany z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi “Chcesz przygody, ucz się z wodą. H2O to jest to”- szkoła podstawowa, szkoła przysposabiająca do pracy.
Od września 2020 r. do czerwca 2021 r. Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Brzezinach realizuje projekt ekologiczny „Chcesz przygody ucz się z wodą. H2O to jest TO!”. Projekt powstał na potrzeby konkursu: Edukacja ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021, ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Wnioskodawcą jest Powiat Brzeziński. Obszar priorytetowy zadania to: Zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej.
Nazwa zadania: Program edukacji ekologicznej w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Oświatowych w Brzezinach
Wartość ogólna zadania: 20 896,00 zł
Dotacja ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, ogółem: 18 396,00 zł
Udział własny Wnioskodawcy: 2 500 zł
Opis zakresu projektu:
Odbiorcami projektu będą dzieci i młodzież Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych w Brzezinach I, II i III etapu edukacji.
Projekt obejmuje zakup pomocy dydaktycznych, materiałów biurowych, papierniczych i eksploatacyjnych, niezbędnych do realizacji zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, organizację wycieczek ekologicznych, warsztatów terenowych, warsztatów i zajęć stacjonarnych, konkursów ekologicznych z nagrodami, lekcji o tematyce ekologicznej.
Link do strony http://www.zainwestujwekologie.pl/
Cele ogólne projektu:
Aktywne zdobywanie wiedzy ekologicznej przez uczniów.
Zapoznanie uczniów z problematyką wody i gospodarki wodnej.
Propagowanie postaw proekologicznych.
Przybliżenie uczniom i wyjaśnienie procesu obiegu wody w przyrodzie.
Rozbudzenie poczucia odpowiedzialności za istniejące zasoby wody pitnej.
Promowanie proekologicznych zachowań w zakresie ochrony wody.
Uświadomienie dzieciom znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin.
Przekazanie wiedzy na temat pozyskiwania energii z wody.
Rozwijanie wiedzy na temat źródeł zanieczyszczenia wody.
Uświadomienie dzieciom zagrożeń związanych z nadmierną, niekontrolowaną eksploatacją wody.
Propagowanie ekologicznego stylu życia.
Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi.
Kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
Uczenie wnioskowania, myślenia, przewidywania skutków działalności człowieka.
Inspirowanie do podejmowania praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska.
Oczekiwane efekty ekologiczne:
Wzrost świadomości ekologicznej uczniów.
Zmiana dotychczasowych nawyków uczniów na proekologiczne (w domu, w szkole, w terenie) – oszczędzanie wody.
Zainteresowanie problematyką wody i gospodarki wodnej.
Rozbudzenie poczucia odpowiedzialności za istniejące zasoby wody pitnej.
Wzmocnienie proekologicznych zachowań w zakresie ochrony wody.
Wzrost świadomości uczniów w obszarze znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin oraz zagrożeń związanych z nadmierną, niekontrolowaną eksploatacją wody.
Zdobycie przez uczniów wiedzy na temat wykorzystania wody do pozyskiwania energii.
Wzrost wiedzy uczniów na temat źródeł zanieczyszczenia wody.
Demonstrowanie ekologicznego stylu życia.
Poczucie współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
Umiejętność wnioskowania, myślenia, przewidywania skutków działalności człowieka.
Podejmowania praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska.
LINKI DO DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH:
Zajęcia terenowe nad Stawami Jana w Łodzi i zajęcia stacjonarne pod hasłem „Niebieska planeta”.
Zajęcia stacjonarne „Bałtyk i jego mieszkańcy”.
Wystawa promująca projekt ekologiczny pod hasłem “Chcesz przygody? Ucz się z wodą. H2O to jest to!”.
Oznakowanie projektowymi nalepkami pomocy edukacyjnych do realizacji lekcji i wydarzeń projektowych.
Zajęcia stacjonarne pt. „Wodne eksperymenty”.
Zajęcia stacjonarne pt. „Daleko od wody” .
Warsztaty plastyczne pod hasłem „Wodne krajobrazy”, wystawa poprojektowa.
Konkurs wiedzy pod hasłem „WODA”, wręczenie nagród.
Wycieczka w Dolinę Mrogi w Rochnie.
Hydrouprawa, wykorzystanie zakupionych w ramach projektu pomocy dydaktycznych.
Konkurs wiedzy pod hasłem „WODA”.
Warsztaty plastyczne pod hasłem „Wodne krajobrazy”.
Na tamie w Smardzewicach i w Skansenie rzeki Pilicy w Tomaszowie Mazowieckim.
Wycieczka ekologiczna, warsztaty terenowe nad Stawami Jana.
Wycieczka ekologiczna, warsztaty terenowe nad Stawami Jana.
PODSUMOWANIE
Udział szkoły w projekcie „Edukacja ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021” przyczynił się do powołania w PZSiPO w Brzezinach szkolnego zespołu do spraw edukacji ekologicznej, który koordynował realizację poszczególnych zadań. W ramach projektu, nawiązana została współpraca z ODE Źródła i przeprowadzone zajęcia stacjonarne: „Niebieska Planeta”, „Z biegiem rzeki”, „Bałtyk i jego mieszkańcy”, „Wodne eksperymenty”, „Daleko od wody”. Dzięki nim uczniowie dowiedzieli się ile wody słodkiej, a ile słonej jest na Ziemi; jaką rolę odgrywa woda w naszym życiu; do czego jest potrzebna; poznali rzeki Polski (w tym woj. łódzkiego); poznali Bałtyk oraz ssaki bałtyckie; zapoznali się z zagrożeniami przyrody bałtyckiej oraz inicjatywami na rzecz jej ochrony; przeprowadzali eksperymenty z wodą. Ponadto brali udział w zajęciach terenowych nad Stawami Jana, gdzie poznali ekosystem stawu. Dwóch warsztatach terenowych w Krainie Dzikiej Kaczki w Bronowicach: „Szkoła w zakolu rzeki i na łące” oraz „Szumi dokoła las”. Uczniowie przeprowadzali obserwacje, odkrywali tajniki przyrody, lokalizowali miejsca, w których można spotkać poszczególne gatunki zwierząt, doświadczali różnorodności przyrody, poznawali układy złożone z większej liczby elementów. Doświadczali różnorodności biologicznej terenów leśnych. Wycieczki do: Skansenu rzeki Pilicy, Rezerwatu Niebieskie Źródła, tamy na Zalewie Sulejowskim, nad Dolinę Mrogi w Rochnie i do Załęczańskiego Parku Krajobrazowego przybliżyły uczniom historię i przyrodę rzeki Pilicy, uczniowie poszerzyli wiedzę na temat ekologicznych źródeł energii, poznali wodne atrakcje w rejonie, uczestniczyli we wspaniałym biwaku ekologicznym. Ponadto uczniowie uczestniczyli w warsztatach plastycznych „Nadwodne krajobrazy”, które wyzwoliły ich ekspresję twórcza i pozwoliły na stworzenie wystawy powarsztatowej oraz zabawach z wodą po hasłem „Zamykane w bańce”. Zorganizowane zostały pozalekcyjne „Eksperymenty z wodą” oraz „Filtrowanie wody”. Wiele radości przyniosły konkursy ekologiczne z nagrodami: konkurs plastyczny „Podwodny świat”, połączony z wystawą pokonkursową i konkurs wiedzy „Woda”. Oba konkursy odzwierciedlały zdobytą przez uczniów wiedzę. Wszystkie klasy uczestniczące w projekcie pogłębiały wiedzę ekologiczną realizując ośrodki tematyczne: „Woda na Ziemi”, „Życie w rzece”, ‘Nasze morze”, „Krążenie wody w przyrodzie”, „Woda bezcenny skarb”, „Wypoczynek nad wodą”. Odbył się rajd pieszy szlakiem rzeki Mrożycy. Informacje o wszystkich wydarzeniach projektowych były zamieszczane na Facebooku szkoły. Podsumowaniem projektu była fotorelacja poprojektowa i artykuł w prasie lokalnej. Zakupione pomoce dydaktyczne znalazły wykorzystanie w trakcie w/w lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych. Przyczynił się do atrakcyjności zajęć, wzrostu zainteresowania uczniów ekologią, rozwijania kreatywności. Udział szkoły w projekcie przyczynił się do wzrostu kompetencji kluczowych zarówno dzieci, młodzieży jak i kadry dydaktycznej, aktywnego zdobywania wiedzy ekologicznej przez uczniów, przybliżenia problematyki wody i gospodarki wodnej, propagowania postaw proekologicznych.
Projekt edukacyjny z zakresu edukacji przyrodniczej i ekologicznej z elementami edukacji matematyczno-informatycznej “Znam, kocham i szanuję” -szkoła podstawowa, szkoła przysposabiająca do pracy
Projekt Łódzkiego Akceleratora Obywatelskiego “Szeroko otwieramy świat uczuć i emocji”- przedszkole specjalne, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Projekt “Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – przedszkole specjalne
Program – “Psia lekcja” – o bezpieczeństwie dzieci i psów – przedszkole specjalne